Thursday, February 17, 2011

Banyak betul pantang larang Asthma nie =.=!

Orang asthma banyak pantang !!!
Arrrggghhh geramnye !!!

Tak boleh makan ini ...
Tak boleh makan itu ...
Habis nak makan apa?!!!

Hehehe ,,, sowilaa
Saja nak melepaskan geram
Sebab lately ni banyak sangat pantang larang
Rasa hidup ni bagai dikongkong! Ah! Tak sukanya!
Tapi ....Redha je lah kan ?

PERINGATAN!

PENGHIDAP ASTHMA , LELAH , SEMPUT ...SAMA KAN?
ANDA DIMINTA MEMATUHI PERATURAN DI BAWAH ...

# number one!


Kurangkan coklat!
Nak makan tak salah
Cuma kuantitinya jangan berlebihan
Tengok di bawah ni!


Coklat akan menyebabkan batuk & rasa sesak nafas
Sekiranya diambil dalam kuantiti yang banyak
So, penghidap asthma yang gila coklat macam saya
Sabarlah menghadapi dugaan makan coklat sikit

# number 2


Kurangkan makanan yang digoreng!
Goodbye fried food!

Makanan bergoreng & makanan berkolestrol tinggi
Bahaya kepada penghidap asthma taw
So...kurangkan!

# number 3


Kurangkan ais krim

Auwww.... aiskrim so sedap yaw!
Lazat berkrim ...
Especially Cornetto asikrim ...
My favourite ...
Kalau makan waktu matahari tengah terik!
YUMMY!

Malang sekali bagi penghidap asthma!
KURANGKAN laaaa!
Limit : 3 kali sebulan
Merana...merana

# number 4


No bicarbonate drinks babe!
Bukan setakat kurangkan ...
Kalau boleh tak payah minum terus!
Minuman bergas ni memang dah ternyata untuk SEMUA orang pun
Termasuklah yang memang tak ada langsung penyakit.
Soooo tak payahlah minum!
Boikot je terus! :D

# number 5


Say no to iced drink!

Situasi yang kita dapat lihat setiap hari
Bila makan di luar
Ramai orang yang akan order minuman ber'ais' kan?
Cuba elakkan ...
Kalau ketagih sangat kurangkan sikit boleh???


P/S : Inhaler bawa sentiasa ,
Ubat pil penting juga ,
Ventolin & salbutamol peneman setia ,
Dah berpenyakit tu ...redha je :)


2 comments:

ashieta ashley said...

Mmg byk pantang ni..mcm saya jugaklah..ape yg favourite dh xleh mkn lagi dh..mmg malang lah sape yg dpt pnyakit asma.dhlah pyakit ni xde ubatnye yg boleh sembuhkan 100%.ubat utk kawal je yg ada.sedih kan....

Leena said...

betul tu, sebab tu kalau dalam bidang perubatan, dia akan gabungkan 'asthma & allergies' sebab penyakit asthma ni mmg banyak pantang dan allergy nya, kalau rasa tak kronik tu, nak lepaskan kempunan tu ambillah nak puaskan tekak, tapi beringat2 :)