Thursday, April 18, 2013

Kenapa Iphone dan bukan Samsung menjadi pilihan saya?



"Kenapa iPhone?"
"iPhone tak best la!"
"iPhone tak boleh bluetooth kot!"
"iPhone kalau jatuh pecah la!"
"iPhone mahal la beb!"


Begitulah respond popular yang saya dapat bila mereka nampak saya pegang iPhone. Masing-masing jadi pakar gadget mengemukakan isu-isu tersendiri mengapa saya tak patut beli iPhone. Penat nak melayan persoalan bertubi-tubi dari ramai pihak. Ada yang sampai condemn gila-gila saya beli iPhone dengan panggil saya noob. Alahai... sayang-sayang, pilihan terbaik buat seseorang adalah subjektif. Awak mungkin sukakan Samsung kerana itu ini, saya pula sukakan iPhone kerana itu ini. Tuhan kan ciptakan setiap manusia dengan citarasa berbeza, kalau semua orang suka Samsung, alahai kesian nokia, HTC dan sebagainya.

So, blogpost kali ini tak tertulis kerana nak menghasut anda beli iPhone. Oh tidak sama sekali. Sekadar nak menjawab segala persoalan daripada pihak mereka yang condemn saya beli iPhone dan menyatakan kenapa saya pilih iPhone berbanding Samsung kegemaran awak-awak tu :)

iPhone ada 2 colour je, tak best langsung! 

Haha, sayang, tak apalah... positive side yang saya boleh nampak apabila iPhone datang hanya dalam 2 warna adalah kita boleh mix and match dengan cover phone yang cantik-cantik sebab warna hitam & putih kan senang nak masuk dengan semua warna? 

iPhone luar dia kaca, kalau jatuh pecah la!

Hehe secara jujurnya, saya bukanlah seorang yang cermat, saya memang selalu hilang barang, rosakkan barang. Tapi Alhamdulillah, iPhone saya dah berusia 1 tahun dan masih sihat, segak lagi menawan. Mungkin faktor harga dia akan buat kita automatik melatih diri supaya jaga barang baik-baik. Kalau takut pecah, belilah casing yang elok sikit. Sebenarnya kan, handphone apa pun kalau jatuh gedebuk akan pecah kalau tak pandai jaga kecuali nokia, haha superpower phones! Kalau nak tahan lasak, belilah casing silicon... jangan beli aliminium atau plastik sebab kalau jatuh boleh effect. 

iPhone tak ada android! Mana best!

Yup! iPhone memang tak guna android sebab mereka gunakan sistem sendiri. Kalau nak download apa-apa game, kami akan ke 'App store'. Sama je konsep dia macam 'Google Play'. Pengguna iPhone pun dapat install and guna application best-best ! Malahan, app store lebih banyak games dan applications yang menarik hanya untuk iPhone sahaja. Serius ni. Weee...

Alaaa...Banyak kat dalam App Store tu kena bayar pe?

Sayang, tak ada apa dalam dunia ni 'PERFECT'. Saya akui antara kelemahan iPhone adalah sesetengah app popular perlu dibayar. Sebagai contoh, yang tengah famous sekarang ni adalah Pou dan Whatsapp. Tapi sistem app tak adalah sekejam mana pun. Apple akan bagi offer kepada application berbayar yang famous. Dalam masa 3 hari atau seminggu dia akan jadikan app tu free. So pengguna iPhone la kena alert. Tak tipu! Saya install whatsapp saya free sahaja :)

Sebab - sebab kenapa saya sayang sangat sangat pada iPhone?

1. Kualiti gambar yang Ummphh! Memang menawan kalbu!

Ini adalah contoh video yang diambil menggunakan iPhone 4S. Pada saya kualiti gambar iPhone sangat memuaskan hati. Gambarnya cantik malah kita boleh set fokus serta cahaya dengan begitu mudah. Ada juga settings untuk Grid dan HD . Bagi seseorang yang sangat menggemari fotografi, saya suka kamera iPhone!

Kalau nak edit-edit gambar boleh guna Pudding Camera, Perfect Image atau Vintage Cam. These are my favourites! Kat bawah ni contoh gambar menggunakan iPhone 4s saya...


Gambar Tasik Puteri, Bukit Besi, Dungun, Terengganu. Without any edits! Cantik kan?


Gambar menggunakan Front Camera, masih cantik dan terang :)


Ini contoh video menggunakan front camera. 

2. Sistem application dan widget yang sangat teratur.



Pada saya sistem Apps dan widgets iPhone sangat tersusun. Senang sangat nak cari apa-apa. Saya tak berapa suka sistem 'My Files' dalam Samsung sebab pada saya ianya agak serabut. Maaf, no offense. Citarasa masing-masing kan! Senyum...senyum :)

3. Speaker yang sangat ohhsem!!

Speaker iPhone memang mantap! Seriously... saya suka suka suka sangat! Tak percaya? Pinjam iPhone kawan-kawan awak, cuba try dengar lagu kat phone tu. *winkwink  Berani jamin awak akan suka bunyi dia

4. Kelancaran sistem

My whole family is using Samsung basically because of the price. Abah guna Samsung Galaxy Ace Duo, Mama guna Samsung Galaxy Wonder, Alia guna Samsung Galaxy S3 La Fleur Edition dan Syasya guna Samsung Galaxy S3 .So, masalah ketara yang saya dapat tengok bila guna Samsung adalah kadang-kadang dia akan stuck teruk. So apa solutionnya? Off dan On kan phone semula. Macam leceh jugak la. Mama saya punya phone ada problem lain pulak, masalah Harlem Shake. Haha, phone mama saya memang trendy, orang duk sibuk trend gegar-gegar, dia pun sama, non-stop vibrating, so at last mama off je vibrate dia.Alhamdulillah, sebagai pengguna iPhone, saya tak pernah sekalipun mengalami masalah tersebut. Syukur! Saya dapat Wechat, Whatsapp serta main game dengan puasnya tanpa stuck! I loike!

That's all saya nak share, thanks for reading :)






11 comments:

Anonymous said...

Sy setuju bebeno....sbb sy pakai samsung galaxy s2.....memang byk problem....antara nye hp selalu stuck n hang secara tetibe walaupn kite x root die.....system update sy terpaksa tunggu selama setahun tu pn samsung xabis polish sepenuhnye system die....still ada lag n bug......yg menjadi mslh nye sampai 3rd generation update pn xsettle lg problem die...sbb skang nie sy pn dh mula minat pd iphone.....sy dh gune s2 hampir 2thn n dh mula rasa boring sbb xde game hd yg best nk men.....sume nye game yg membosankn.....cm iphone game hd yg ada pd iphone d reka khas oleh syarikat pengeluar yg terbesar d luar negara.....hanye iphone saje yg ada....tidak pd smartphone len.....game die pn update cpt compare ng android jauh lmbt nye......hmmmm....byk lg yg nk d luahkn....

Anonymous said...

salam.. dik nak tanya.. kalau lagu and video tu pon kne beli jugak ke.. sebab sekarang nie tengah dilema sesangat sama ada nak beli iphone ke samsung.. tapi hati dah terpikat dengan iphone bila fikirkan balik pasal nak download lagu tu kne beli macam susah je.. hope adik dpt bg feedback ye..

Unknown said...

salam.. dik nak tanya.. kalau lagu and video tu pon kne beli jugak ke.. sebab sekarang nie tengah dilema sesangat sama ada nak beli iphone ke samsung.. tapi hati dah terpikat dengan iphone bila fikirkan balik pasal nak download lagu tu kne beli macam susah je.. hope adik dpt bg feedback ye..

Unknown said...

salam.. dik nak tanya.. kalau lagu and video tu pon kne beli jugak ke.. sebab sekarang nie tengah dilema sesangat sama ada nak beli iphone ke samsung.. tapi hati dah terpikat dengan iphone bila fikirkan balik pasal nak download lagu tu kne beli macam susah je.. hope adik dpt bg feedback ye..

Leena said...

Salam, kalau tak nak beli lagu tak ada masalah sebab boleh guna itunes untuk transfer lagu & video masuk dalam iphone. Tak perlu pun beli... untuk cara nak transfer lagu n video, ada banyak sangat website and video tutorial dekat internet yang boleh dirujuk. Kalau nak download video or lagu daripada internet pun boleh. Just download applications macam 'Video Downloader' atau 'Music Downloader' secara percuma di Apple Store

Anonymous said...

Iphone noob..speaker x gmpk lngsung..nk gmpk sony xperia la..kwn aq gne iphone..speaker xde la sdap mne..aq pnye fon xperia lgi sdap..ade Xloud..ti yg gmpk..walkman plk tu..iphone kalo crack..mmng ckik drah hrga die rm600lbih cmtu la..sbb hari tu gi at machines kdai iphone tu tnye die..mmng mahal la..

Unknown said...

sye pakai iphone,ipad, macbook..stakat ni bleh dikatakan OSX (sistem operasi apple) yg tbaik bbanding prsaing dier..knapa sye pkai apple product cz byk faktor..fisrt klajuan OS dier..2) tiada virus or malware or sbgai yer krn OSX dibina dari UNIX OS..kdua apple mggunakan teknologi CMYK bukan mggunakan mgunakan RGB spt laptop biasa or hp psaing.. sbb itu gmbar dier lebih real dn cantik..byk lg kelebihan ia seperti kereta ..Volkswagen dan Proton..wlaupun kapasiti enjin sama tp performance berbeza..cz itu smua mgenai teknologi..xmesti enjin kapasiti tinggi boleh laju dari kapasiti rendah..

Ryan Isra said...

kalo saya pribadi pilih iPhone karena,

pertama iPhone menurut saya lebih user-friendly, dan kedua karena saya punya jasa unlock iPhone, jadi rasanya ga cocok kalo pake samsung, hehe

epal hijau (aboh) said...

harga i phone ngan kualiti berbaloi ke

Anonymous said...

Saye pakai oppo.oppo ni kira canggih jugakla

Anonymous said...

Sony sucks! Aku pakai z ultra mcm gampang. Hang jgn citer la, software problem. Sensor jahanam. Last2 aku tukar iphone 5, bru aman hidup.