Sunday, January 22, 2012

Perbuatan lelaki yang akan mengguriskan hati perempuan

Hati wanita ini diibaratkan kaca...
Mudah retak...Mudah Pecah...
Sensitif laah dalam bahasa mudahnya...
Dalam bahasa Jawa, fragile :)
Dan sebab keadaan hati wanita yang mudah terusik
Lelaki kadangkala tak sedar yang mereka dah mengguris hati kecil itu
Sebab secara normalnya, hati lelak ini seperti fizikalnya
Tough, kuat... kental
Jadi, mereka tak mudah terasa, dan menyangkakan perkara yang sama
Jika dilakukan kepada oang lain...
Silap ni..sangat silap...

1. Tak save nombor telefon 
Perkara yang selalu jugak berlaku adalah tak save nombor telefon,
LA tak pasti atas sebab apa kaum adam selalu tak save nombor..?
Kebiasaannya perempuan akan menunjukkan yang mereka kecil hati...
Lelaki gentleman perlulah pandai menjaga hati wanita dengan cepat

Ini kalau yang gentleman laa
Tapi kebanyakan lelaki akan bertindak begini

Perempuan ni mudah buruk sangka terhadap diri sendiri
Bila perkara sebegini yang berlaku
Mereka akan fikir seolah-olah diri mereka tak dihargai
Walaupun anda tak ada niat pun nak melakukannya 

2. Mempersendakan Kebolehannya

Golongan lelaki adalah golongan yang memang suka mencabar kebolehan masing-masing
Berbeza dengan perempuan...
Mereka mahu diterima seadanya...
Perempuan ni umpama peribahasa "makan angkat"
Suka benar apabila dipuji...
Kadangkala lelaki bertindak mencabar kebolehan wanita dan secara tak langsung
Menimbulkan rasa kecil hati...


Kecil hati... 

3. Memarahi tanpa sebab

Ada sesetengah kaum adam yang sukar membendung rasa marah untuk seketika
Dan akhirnya, perasaan marah itu dilampiaskan kepada golongan yang dianggap pasif, lemah
Sabar... jangan melepaskan kemarahan kepada orang yang tak ada kena mengena dengan kemarahan kamu itu
Bertindak secara rasional...bertenang


Amboi, kasarnya bahasa...
Tapi ramai jugak yang bertindak macam ni :)

4. Tak minta maaf

Ego...ye besar sangat ego tu
Lelaki juga manusia yang tak pernah terlepas daripada kesilapan
Tapi sekurang-kurangya, apabila melakukan kesilapan
Minta maaf boleh?
Tak susah pun sebenarnya ... hanya perlukan sedikit kesedaran, kurangkan ego & luahkan 







4 comments:

Iffika | Ruslan said...

sangat sensitif !

nak nak lagi saya urghhhhhhhhh .

Leena said...

Alololor...
Dah memang fitrah perempuan sensitif amat!

Nelly The Strange said...

memng terguris !!
-.-

Leena said...

Kan ? sob...sob...sob...